Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
esther
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 jul 2015, 14:38

Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door esther »

Beste allemaal,

Net nieuw hier en redelijk nieuw met alle schildklier materie. En natuurlijk heb ik ook een vraagje
3 weken geleden TSH van 0,01 met een T4 van 99,1 ( zoals een huisarts zei dit is een record in mijn praktijk, zo hoog heb ik ze nog niet gehad)
Nu 3 weken aan strumazol en bisoprolol. Huisarts op vakantie dus deze medicatie voor 6 weken ontvangen. "
Helaas voelde ik me niet lekker en heb ik gisteren een bezoek aan een vervangend huisarts gebracht. Bloed geprikt en TSH is 0,01 nog volledig gesupprimeerd en een T4 van 5,8 ( in 3 weken van 99,1 naar 5,8) dus nu met tyrax begonnen. Kan iemand me uitleggen wat een volledig gesupprimeerde TSH is? en wat de combi van deze waardes nu betekent?
Dank je wel...
gr Esther
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door Kiek »

Hallo Esther, welkom!

Je bent enorm hyper geweest met je FT4 van 99,1 pmol/l!
Met zoveel schildklierhormoon in je bloed is er voor de TSH (stimulator van je schildklier) lange tijd geen werk geweest: de TSH is daarom erg laag. Ze zeggen ook wel 'onderdrukt' of 'gesupprimeerd'.

De TSH, de stimulator, wordt in je hypofyse gemaakt.
Gewoonlijk checkt de hypofyse dag en nacht je hoeveelheid schildklierhormoon.
Als er te weinig schildklierhormoon in je bloed zit, dan stuurt de hypofyse een beetje extra TSH via bloed naar je schildklier.
Als je schildklier voldoende gestimuleerd is en schildklierhormoon heeft afgegeven, dan daalt de TSH weer.
Zo golft de TSH over de dag en de nacht, en houdt de schildklier aan het werk.

Om de een of andere reden heeft je schildklier grote hoeveelheden T4 in je bloed gedumpt.
Door de veel te hoge FT4 stopte de hypofyse om TSH naar je schildklier te sturen.
Daarom was/is je TSH <0.01.

Door de Strumazol, een schildklierstopper, ben je nu van ernstig hyper naar flink hypo gedenderd.
Je schildklier produceert dus momenteel te weinig hormoon.
Maar je hypofyse/TSH is nog niet gewend aan deze nieuwe situatie.
En staat nog steeds in 'hyperstand' met z'n <0.01.

Soms duurt dat een paar weken, soms maanden.
Pas als de TSH ook weer gewoon meedoet, krijgt de combi TSH samen met de FT4 een betekenis.

Momenteel produceert je schildklier veel te weinig schildklierhormoon (FT4 = 5.8).
De gemiddelde normaalwaarden van FT4 zijn ca. 10 -20 pmol/l.

Heb je familieleden met een schildklierziekte?

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door laura »

hallo Esther,

Is er verder nog onderzoek gedaan naast de tsh en vrij T4?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
esther
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 jul 2015, 14:38

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door esther »

wat fijn deze verklaring te lezen!!!!
ik vermoedde al wel zoiets (kende mezelf niet meer terug) maar ja ben geen expert.
van mijn tante vernam ik dat mijn nicht ( 1 jaar ouder) ook schildklierproblemen heeft en mijn tante zelf heeft een trage schildklier, verder ben ik er niet mee bekend. Heb wel mijn zusje geinformeerd.
verder is er geen onderzoek gedaan, maar zal als mijn eigen huisarts terug is eens verder vragen, want denk dat ik eea wel serieus moet nemen. Gelukkig is mijn struma nu ver weg maar ja begrijpelijk voel ik me nog niet wat het moet zijn.
nogmaals dank voor de verklaring en steun
Esther
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door laura »

hallo Esther,

Verder onderzoek is wel nodig.
De oorzaak van de enorme dump schildklierhormoon bepaalt de behandeling.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
esther
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 jul 2015, 14:38

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door esther »

Hallo Laura,

Snap wat je bedoelt, vond het zelf ook wel heel snel achteruit gegaan.
Zodra mijn eigen HA terug is zal ik langsgaan om eea te bespreken. Ben blij dat ik mijn lichaam ken en niet gewacht heb tot over 3 weken maar nu al aan de bel getrokken heb, wie weet wat de waardes na 6 weken geweest waren :o
Wat voor een onderzoek denk je dat het wordt?

gr Esther
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door laura »

hallo Esther,

De antistoffen moeten onderzocht worden. Dat is ook bloedonderzoek.
Deze website vertelt verder over afbeeldend onderzoek: http://www.spreekuurthuis.nl/themas/sch ... _onderzoek

Zoals Kiek hierboven terecht schrijft: Om de een of andere reden heeft je schildklier grote hoeveelheden T4 in je bloed gedumpt.
Die reden moeten we weten en we moeten weten:
- of het om dumpen gaat = veel cellen gaan kapot en dumpen hun hormoon in je bloedbaan;
- of je schildkliercellen te veel hormoon maken door bepaalde antistoffen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
esther
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 jul 2015, 14:38

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door esther »

Jeetje begin me toch langzaam te realiseren dat t dus niet niks is wat er gebeurt met me.
Heel fijn om steun van jullie te krijgen! Echt!
Zal me goed voorbereiden op gesprek met ha waar ik een gelukkig een goede verstandhouding mee heb. Snapte in het begin al niet echt waarom ik niet doorverwezen werd naar een specialust, maar ben er van uit gegaan dan eea allemaal wel mee zou vallen. Leer nu van jullie dat ik het toch serieus moet nemen. (Heb vanochtend ook maar een tandje minder gesport ha ha).
Heb de link van onderzoeken bekeken en zal dat ook gaan bespreken met ha... Wil weten waar ik aan toe ben en of ik bv ziekte van Graves oid heb. Kortom ik wil duidelijkheid brrrr.
En... Complimenten voor dit forum. Hou er normaal echt niet van en ben allergisch voor zever verhalen van anderen, maar vind dit echt een serieuze omgeving met goede "hulp".!!!
Keep up the good work allemaal!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door laura »

hoi Esther,

Wat jij hebt, doet me hier aan denken: https://www.cyberpoli.nl/schildklier/me ... hitoxicose
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
esther
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 jul 2015, 14:38

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door esther »

hoi Laura,

Dank je wel voor je reaktie, dat zou het idd zo maar eens kunnen zijn :) ik neem hem straks mee naar de huisarts.
Wat ik wel vreemd vind is dat de vervangend huisarts zei dat de overige uitslagen allemaal goed waren, wat in mijn optiek dan wil zeggen dat er geen antistoffen oid zichtbaar waren. Hij zei dat ook de bloedarmoede (6,8 hb) weg was.
Laatst gewijzigd door esther op 08 sep 2015, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie