Antistoffen en selenium

Plaats reactie
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Antistoffen en selenium

Bericht door Bubbel28 »

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het verdiepen in vruchtbaarheid en zwangerschap icm de ziekte van Hashimoto. Ik lees veel (tegenstrijdige) berichten over het gebruik van selenium.

Zelf heb ik anti-tpo stoffen (okt 2014: 623) en thyroglobulin antibodies (TGaB) kwam op 11 iu/ml toentertijd uit. Ik lees dat deze invloed (kunnen) hebben op het zwanger raken, de ongeboren baby en het verloop van de zwangerschap. Is er iemand die hier meer van weet? Ik kom er op internet niet uit. Wat zijn de risico's? Is het gevaarlijk om zwanger te worden als je antistoffen hebt?
Ik las dat selenium de antistoffen kan laten dalen. Is er iemand die dat heeft meegemaakt? Mijn endocrinoloog zegt het niet zeker te weten.

Wij hopen in de toekomst nog een kindje te krijgen. Ik ben na mijn eerste bevalling hypo geworden.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Groetjes Bubbel
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Antistoffen en selenium

Bericht door Kiek »

Hallo Bubble,

Er is toenemend bewijs dat het niveau van FT4/3/TSH van belang is bij een zwangerschap.
Dat niveau moet per se goed zijn. In juiste verhoudingen.
De aanwezigheid van anti-TPO/Tg lijkt niet van belang. Deze indruk krijg ik uit publicaties op PubMed van de laatste jaren.
Deze antistoffen zijn wel belangrijk als diagnosemiddel, om de risicogroep voor schildklierziekten te detecteren.
Baby's geboren uit moeders met anti-TPO in vele duizenden hebben er geen problemen mee.

Een juist individueel niveau van schildklierhormoon van de moeder, voor ieder mens weer anders, is het doel.
En niet de normaalwaarden van het laboratorium.

Er bestaan schildklierantistoffen die de foetus wel kunnen schaden: de TSH-receptor antistoffen.
Deze antistoffen worden gevonden bij vrouwen die behandeld zijn voor Graves, of nog behandeld moeten worden.
Deze zwangerschappen worden nauwgezet gecontroleerd door endocrinoloog en gynaecoloog.

Meer info is te vinden op PubMed. Zoek met de termen TPO miscarriages

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Antistoffen en selenium

Bericht door Bubbel28 »

Dank, Kiek, voor de reactie.

Ik heb de website die je noemde bekeken en inderdaad een behulpzaam artikel gevonden over de link tussen antistoffen en miskramen. Het blijkt dat bij de onderzochte groep mensen die niet zwanger kunnen raken bij sommigen de FT4 hoog is en FT3 laag, dat lijkt volgens mij meer op een hyperstatus. Er is ook te lezen dat ze geen verband zien tussen het hebben van antistoffen en miskramen, wat voor mij geruststellend is.
Op dit moment ben ik ingesteld met een TSH van 0,86, een FT4 van 1,4 (range 0,8-1,8) en FT3 van 2,7 (range 2,2-4,0). Zoals je zegt voor ieder mens is de verhouding uniek, maar langzaam vallen klachten die ik voorheen steeds maar had weg.

Bedankt voor het reageren.

Groeten Bubbel
Plaats reactie